OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Klasickému vesnickému bigbítu se obvykle snažím maximálně vyhýbat, ovšem občas, zejména v momentech, kdy promo CD putuje po redakci jako horký brambor, se chtě/nechtě jako šéfredaktor musím obětovat a absolvovat tryznu v podobě poslechu a následného sepsání recenze. Nicméně nahrávka „Bukovyna v plamenech“ z dílny již zavedené smečky FLUSSOR přeci jen dokázala pozměnit můj názor na tento žánr a přinutit mě k malému zamyšlení – je vesnický bigbít tak špatný žánr, abychom se o něm vyjadřovali s despektem? Na tuto otázku věru není jednoduché odpovědi. Určitým způsobem nám v rozhodování můžou pomoci právě bukovinští matadoři, kteří se po několika letech své existence konečně dokopali k regulérní nahrávce.
Ta, skrytá ve slušivém a nápaditém obalu (podpálený kulturák je skutečně „hejvi metal peklo“ jak svůj styl FLUSSOR sami definují), nabízí 6 skladeb + jeden zajímavý bonus. Klasické tajuplné intro plné všelijakých záhadných zvuků nás uvede do světa, kde vládne čistota a upřímnost chlapského srdce a kde není místo pro pozéry a trendaře. Alespoň tak na mě celé myšlenkové pozadí této skupiny působí. První opravdovou a vskutku říznou skladbou je pak hned následující, svérázně pojmenovaná „Votvýrák“. Velice přímočará skladba s až neobvykle sebevědomým refrénem („Flussoři, Flussoři, to sou voni – bigbítoví černí koni) se prý už během četných koncertů FLUSSOR hlavně v okolí Horní Bukoviny stala kultovní hymnou a otevírá zároveň i živá vystoupení kapely. O tom, že současným tzv. bigbítovým kapelám nejsou lhostejná ani v minulosti takřka nemyslitelná témata, jakými jsou naše národní historie a její odkaz do současnosti, kdy vládne neviditelná ruka trhu, svědčí následující pecka „Bytva u Bykovyni“. Zajímavý, vlastenecky pojatý text však netrpí neduhy v podobě fašizujících tendencí a dokáže i v těchto otázkách v téměř cynickém člověku jako jsem já vyvolat nejedno zamyšlení či probudit národní hrdost. Přestože se FLUSSOR zbytečně nevydávají do pro ně zcela neprobádaných hudebních teritorií a pevně se drží v bigbítových mantinelech, dokážou spolehlivě minimalizovat nechtěně vtipné momenty, kterými jejich žánr zvykne doslova hýřit. V těchto chvílích kapele odpustím i fakt, že drhne tři akordy a že vůbec plodí nikterak nápaditou muziku. Vždyť jak praví klasik „Lidi se dnes chtějí hlavně bavit a žádné velké umění je nezajímá“, s čímž by se sice dalo polemizovat, nicméně tentokráte to asi opravdu platí.
Největším hitem celé kolekce se pak jeví skladba ukrytá pod číslem 4 – „Kdiž tě nechá buchti“. Pominu-li doslova žalostné gramatické hrubice a mě nepochopitelný patvar slova „buchta“ (zřejmě děvče), jedná se o zajímavě vystavěnou skladbu, sice dle klasického mustru sloka-refrén-sloka-refrén, ovšem nepostrádající perfektní gradaci a v neposlední řadě i lyrické poselství. Ovšem následující, na demu nejtvrdší a nejrychlejší „Zavýračku“ si pánové mohli klidně odpustit. Jakoby tempo nastolené bicmenem Frantou Ungrem ostatní členové jaksi nepobrali, čehož výsledkem je zvláštní hudební výtvor, kde nikdo nechápe, co se to vlastně děje. Ovšem upřímnost textového sdělení v závěru vygradovaná naléhavým křikem „Zavíračka trápí...“ přeci jen situaci zachraňuje a vy těm chlapcům i přes jejich směšnou instrumentaci věříte, že je ta „Zavýračka“ (asi v hospodě?) skutečně trápí. Závěrečný „Zavýrak“ je už spíše taková srandička na motivy písně z oblíbené pohádky „S čerty nejsou žerty“. Ovšem kde FLUSSOR vyhrabali bonusovou skladbu je mi skutečně záhadou. Navzdory tomu, že vím, kdo František Ringo Čech je, jsem dlouho přemýšlel, odkud že tu melodii znám, až mi to najednou náhodou během sledování české komedie „Vesničko má středisková“ došlo. Neuvěřitelné. Nicméně bonus je snad ještě vtipnější než originál. Otázka jestli chtěně anebo nechtěně je pak slovem do pranice.
Přiznávám se, že velice váhám s tím, jak se k této nahrávce postavit. Pravda, v tomto žánru jsem téměř nepolíbený jinoch, ovšem zavírat oči před fakty, že zvuk nahrávky je značně archaický a neurvalý (že by záměr?), že její hudební provedení je místy diletantské a že FLUSSOR v zásadě do svého žánru nepřináší nic nového, skutečně nehodlám. Přesto však nepopírám, že se našly momenty, kdy jsem se docela bavil a podupával si do rytmu. Pánové, více skladeb jako „Kdiž tě nechá buchti“ anebo „Bytva u Bukovyni“ a „vono to pude“. Zatím tedy spíše podprůměr.
Další variace na téma "český vesnický bigbít". Neoriginalitu a hudební neumětelství kompenzují zajímavé texty a nepředstírané nadšení.
4 / 10
Pepan Vejražka
- vokály
Matouš Kozelka
- kytara
Karel "Klyf" Škoda
- basa
Frantu Ungr, zvaný Lombarda
- bicí
<b>hosté:</b>
Lojza "Lucyfer" Pařízek
- vokály
Ludva "Kapytán" Kalous
- bicí
1. Yntro
2. Votvýrák
3. Bytva u Bukovyni
4. Kdiž tě nechá buchti
5. Zavýračka
6. Zavýrák
7. bonus: To je starý
Bukovyna v plamenech (2007)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Vlastní náklad
Stopáž: 14:00
Produkce: FLUSSOR
Studio: The Matouš Homo Studio, Horní Bukovyna
Možná budu za kverulanta, ale FLUSSOR překonávají perly domácí scény typu DARK ANGELS a posouvají pojem agro o dimenzi dál směrem k bezbřehé blbosti. Naprosto tragická instrumentace (Matoušovy ruce jsou zjevně spíš přivyklé na vidle než na kytaru) vygraduje strašidelná vokální stránka, korunovaná absolutně odpornými falšemi hostujícího "gothyka" Lojzy Pařízka... nebýt textů ze života, které jsou tak blbé, až jsou nakažlivé a nadšení kapely, musel bych lovit v záporných číslech. Takhle dávám dva body – za vzkříšení odkazu pionýra vesnického bygbýtu Franty Ringo Čecha a za použití mé oblíbené písně "Ta naše hospoda". Tohle a kult? Dno českého bigbeatu.
Mňa to veru baví! Samozrejme, pod ťarchou amatérskeho zvuku sa skutočný potenciál veľmi ťažko odhaľuje, no pri počúvaní tejto krátkej ukážky z dlhoročnej tvorby bukovinských matadorov mám jednoducho a jasne neodbytný pocit, že Kabáti by mali zbystriť pozornosť - niekto sa ich chystá zvrhnúť z trónu českej pivno-bigbítovej jedničky.
Mojím favoritom je jednoznačne "Zavýračka", totálna zrážka (nech to vyznie akokoľvek šokujúco) ALKEHOLU s BATHORY.
Ešte pár podobných nádejných demáčov pred debutovým albumom a táto kapela bude mať veľmi blízko k prívlastku "famózna".
Občas mi hlava nebere, proč do redakce chodí taková spousta nedotažených promáčů. Jakákoliv recenze co by dobrá reklama na navštěvovaném serveru? Nahrát Heavy Metalový promáč, nějak se dostat na veřejnost a třeba pak bude i pozvánka na festivaly? Bezpochyby, jen se divím, že někteří lidé prostě nemají soudnost. Mládenci odkudsi z venkova si očividně museli pořádně přihnout, když měli tu odvahu něco takového vhodit do poštovní schránky. Samotné nahrávání bych snad ani nechtěl vidět. Zvuk nahrávky má hodně blízko k autenticitě obývákového magneťáku, v nahrávacím studiu očividně příliš profesionální výkon předveden nebyl. O častých gramatických chybách v textech nemluvě, chvílemi mám pocit, že je to schválně. Občas jsou příliš vytažené bicí, které navíc zní jak automat, basa se naopak ztrácí. Kytary jsou takové všelijaké, chvílemi zajímavý kytarový motiv, ale pořádná hradba kytarových rifů je slyšitelná zřídka, chtělo by to více máknout ve studiu. Zpěv má k profesionálnímu výkonu daleko jak z Prahy do Bukoviny, ale kapele se musí nechat, že sborové refrény jsou povedené a chytlavé. Při skládání „Votvýráku“ měli zřejmě hudebníci v myslích velkou stadiónovou show, ale to si ještě budou muset pár let počkat. „Bytva u Bykovyni“ je jedna ze dvou zajímavých skladeb na promáči. Společně s „Kdiž tě nechá buchti“ je ukázkou, že FLUSSOR není zcela bez talentu. Poměrně nápaditá kytara a slušné rify, jako z mladšího období Kasparkova rukopisu. Zbylé skladby mě nijak nezaujaly, přišlo mi to jako další variace na ALKEHOL. Bonus je úsměvný, hlavně pro to, že někdo tuhle zapomenutou píseň dokázal vyhrabat, ale nijak zvlášť se od originálu neliší. Celkově podprůměr, FLUSSOR nejsou úplně špatní, nicméně na to aby zaujali širší masy zatím nemají.
Opravdu nevím k čemu se tady vyjadřovat. Chabá instrumentace, příšerný "zpěv", hrozný zvuk, jednoduché popěvky, primitivní texty. Bicí navíc zjevně automat. FLUSSOR rozhodně pošlapaný prapor Česko-slovenského heavy metalu nepozvednou, byť přiznávám, že za poměrně kvalitní KREYSONovský dojáček "Když tě nechá buchti" nebo říznou MANOWARem odkojenou "Bitvu u Bukoviny" s pochodovou vyhrávkou a "sólem" je nelze poslat až na úplné dno...
...za buchti...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.